CTR – Click-through rate

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate of doorklikratio. CTR geeft het percentage van de mensen weer die hebben doorgeklikt naar je website.

Je CTR berekenen

Je berekent de CTR door het aantal klikken te delen door het aantal impressies en dat getal te vermenigvuldigen met 100. Stel je hebt een advertentie draaien. 100 mensen krijgen de advertentie te zien, waarvan er 8 doorklikken naar je website.

CTR - click through rate berekening

Je click-through rate is dan 8%.

Met de Google Search Console kan je makkelijk de CTR van jouw pagina’s bekijken.

Wat is een goede CTR?

Over het algemeen wordt 2% als een goede doorklikratio beschouwd. Als er meer mensen op jouw resultaat klikken, gaat Google er vanuit dat het relevant is. Probeer dus je CTR te verbeteren om hogere resultaten te behalen, maar staar je er niet op blind. Een hoge CTR is niet altijd beter. Je kan een campagne hebben met een hele hoge CTR, die toch voor weinig opbrengsten zorgt. Het is daarom belangrijk om ook rekening te houden met het conversiepercentage.

 

Wat is de gemiddelde SEO CTR?

De gemiddelde SEO CTR is afhankelijk van je positie in Google.

Gemiddelde positieGemiddelde CTR
1,0017,16
2,009,94
3,007,64
4,005,31
5,003,50
6,001,63
7,001,09
8,001,04
9,000,44
10,000,51

Bron: The art of SEO

Is CTR een SEO ranking factor?

Ja, Google neemt de CTR van jouw verschijning in de zoekmachine mee op om je positie te bepalen. Je hebt er dus heel wat voordeel bij om je pagina te optimaliseren voor een hogere CTR.

Je ontvangt naast extra bezoekers ook hogere posities. Die hogere positie brengt op zijn beurt weer meer bezoekers mee. Zo kom je in een soort van herhalende lus waardoor je steeds hoger en hoger kan gaan scoren.

Vooraleer je echt CTR kan beginnen inzetten moet je natuurlijk eerst in de top 10 scoren. Zoekresultaten op pagina 2 krijgen amper klikken. Je moet dus eerst aan de slag met andere SEO-factoren om op de eerste pagina te verschijnen. Dat doe je door SEO juist in te zetten, je CTR verbeteren is een onderdeel van SEO voor een latere fase.

Hoe verbeter je de CTR in Google?

Om je CTR in Google te verbeteren ga je aan de slag met 3 elementen van je pagina: titel, meta beschrijving en url. Dat zijn de 3 zaken die zichtbaar zijn in de SERP.

CTR optimaliseren voor SEO in Google

Je titel optimaliseren voor een hogere CTR

Je titel valt het meest op, een titel toont over wat de pagina gaat en wat de gebruiker mag verwachten. In bovenstaand voorbeeld is het duidelijk dat je extra informatie over SEO kan terugvinden.

Tips voor een betere CTR met je titel

  • Vermeld je zoekwoord als eerste in de titel
    • Alhoewel dit geen officiële factor is blijkt uit onderzoek dat deze tactiek kan helpen om je CTR en je positie te verbeteren.
  • Denk aan de lengte van je titel
    • Google toont 60 – 70 karakters in de SERP. Dat wil zeggen dat je titel afgekapt wordt wanneer die langer is als het maximum. Zo mist je potentiële bezoeker belangrijke informatie en kan je heel wat kliks missen.
  • Schrijf unieke titels
    • Iedere pagina van je website zou een eigen titel moeten hebben. Soms loopt het technisch al eens fout en zien we websites waar iedere pagina (bijna) dezelfde titel heeft. Zo weten Google en je gebruiker niet wat ze waar kunnen vinden.
  • Laat je bedrijfsnaam achterwege
    • De naam van je bedrijf is leuk voor jezelf maar draagt (zeker bij een eerste contact) niet bij aan het verhogen van je CTR. SEO brengt mensen die je nog niet kennen naar je website. Je bedrijfsnaam eist dus enkel kostbare karakters op.
    • Deze tip geldt enkel voor startende ondernemers. Bedrijven die een gevestigde waarde zijn kunnen net voordeel halen uit het vermelden van hun bedrijfsnaam. Het hangt er dus sterk vanaf hoe je bedrijf in de markt staat.

Let op: Soms bepaalt Google zelf hoe je titel getoond zal worden. Ze draaien stukken om, laten zaken weg of vullen je titel aan. Controleer dus goed hoe je resultaat toont in de zoekmachine en stuur bij waar nodig.

 

Meta beschrijving optimaliseren voor SEO CTR

Vlak onder je titel verschijnt de meta beschrijving. Een controversieel stukje code waar in het verleden veel misbruik van gemaakt werd. Google heeft hier dus fors ingegrepen om de kwaliteit van zoekresultaten te kunnen garanderen.

Tips voor een hogere CTR dankzij je meta beschrijving

  • Gebruik je zoekwoord in de beschrijving
    • De meta beschrijving heeft geen rechtstreekse impact op je positie in de SERP. Wel helpt ze om gebruikers te laten klikken. Een goede meta beschrijving verhoogt je CTR. Onrechtstreeks helpt de beschrijving je dus om hoger te scoren in Google.
  • Denk aan de lengte van je meta beschrijving
    • Ook hier geldt dat Google tussen de 135 en 160 karakters toont in de zoekmachine. Zorg dus voor een beknopte samenvatting die je potentiële bezoeker aanspreekt.
  • Focus op voordelen
    • Om je CTR te verhogen focus je best op voordelen van jouw website. Zo kan een webshop verwerken dat er gratis verzending aanwezig is en een ruim assortiment is. Dit kan bepalen of een zoeker naar jouw website of die van een concurrent doorklikt. Vergeet ook niet jouw unique selling point te gebruiken in je titel of beschrijving.

Let op: Google stelt, afhankelijk van de zoekintentie, vaak zelf een meta beschrijving samen op basis van de inhoud van je pagina. Het is dus geen garantie dat jouw ingestelde beschrijving ook effectief getoond zal worden.

 

URL inzetten voor een hogere CTR

Ook de URL waar de bezoeker op terecht komt is zichtbaar. Een duidelijke URL draagt niet enkel bij aan een goede website structuur maar zorgt ook voor een betere CTR in Google.

Optimaliseer je URL voor SEO & CTR

  • Zorg voor een korte URL
    • Korte URL’s zijn zowel voor mens als Google beter leesbaar. Zo zet je extra kracht bij om door te klikken naar jouw website.
  • Verwerk je zoekwoord in de URL
    • Ook hier zorg je best voor het vermelden van je zoekwoord. Op deze manier staat je zoekwoord alvast op de 3 belangrijkste plaatsen vermeld.
  • Vermijd hoofdletters
    • Hoofdletters horen niet thuis in een URL. Deze is volledig opgebouwd uit kleine letters en koppeltekens. Het is trouwens beter om koppeltekens te gebruiken dan underscores.

Tip: Ontdek meer tips in onze SEO handleiding!

Structured data voor een hogere CTR

Om meer plaats op te eisen in de SERP ga je aan de slag met structured data. Hiermee kan je extra’s toevoegen zoals een FAQ schema. Google pikt deze (afhankelijk van de zoekintentie) op en toont ze bij jouw verschijning.

Zo val je beter op, verhoog je je CTR en klim je naar hogere posities in Google.

Tip: Gebruik onze structured data generator

Inhoudsopgave