Technische SEO problemen oplossen

Vind de oplossing voor al je technische SEO problemen

Je beseft al hoe belangrijk een goede en onderbouwde technische SEO is voor je bedrijf. Maar bots je nu en dan op een probleem? Wij helpen jou graag verder. Lees hieronder onze praktische gids met tal van oorzaken van technische problemen. En vooral, hoe herstel je ze weer?

Zit je na het lezen van onze instructies nog met vragen? Doe dan beroep op onze expertise. Ons team staat voor je klaar.

Een website zonder technische SEO problemen

Technische SEO die volledig op punt staat, valt op bij Google en verhoogt bovendien de toegankelijkheid voor je bezoekers. Websites die voldoen aan de technische vereisten van moderne zoekmachines, scoren hoger op de SERP. Maar opgelet, technische fouten in je website verknallen het hele SEO-feestje. Ze zorgen voor slechtere resultaten en halen je andere SEO inspanningen volledig onderuit. Spoor ze dus snel op en wijs ze de deur. Wat zijn precies die complexiteiten? En vooral, hoe los ik ze op?

Vraag een gratis SEO scan aan en krijg zicht op al je technische SEO problemen. 

Gratis SEO scan

Veelvoorkomende technische SEO issues

Je hebt uren gewerkt aan een prachtige pagina vol verwende teksten en een unieke lay-out. Maar jouw pagina verschijnt niet bovenaan de zoekresultaten. Pure zonde. Een technisch SEO probleem kan de oorzaak zijn. Hieronder vind je een lijstje van mogelijke oplossingen voor jouw probleem.

1) Google rankt of indexeert mijn pagina niet

Google stuurt dagelijks crawlers uit om het web te doorzoeken. Zij sporen nieuwe of geüpdatete sites op en bezorgen deze aan Google, ook wel indexeren genoemd. Pas wanneer Google deze websites de moeite vindt om te bewaren, gaat de zoekmachine ze daarna ook ranken. Wil je meer informatie over de indexatie van je pagina’s? Lees hier hoe je je website laat indexeren door Google.

Help Google jouw pagina’s te vinden:

  • Dien een sitemap in. Zo begrijpt Google de structuur van je website en optimaliseer je je SEO.
  • Stel je Robots.txt correct in om aan te duiden welke pagina Google wel of niet mag indexeren. Kijk zeker na of je niet per ongeluk een aantal pagina’s hebt geblokkeerd voor de Googlebot.

2) Verminderd verkeer door niet-aangepaste content

Is de content van je pagina wel relevant genoeg voor je doelgroep? Wees kritisch, pas de inhoud zo nodig aan en analyseer regelmatig. Zo verhoog je jouw online zichtbaarheid:

  • Afbeeldingen: zoekmachines zien niet dezelfde foto als ons, zij zien enkel een bestandsnaam, titel en alt tag. Vermeld in deze velden dus concreet wat je weergeeft. Zo weet Google meteen of de afbeelding relevant is bij de inhoud van je pagina. Bovendien vinden andere gebruikers jouw illustratie ook meteen terug, als die aansluit bij hun zoekwoord. Ontdek er alles over in onze afbeelingen SEO gids.
  • Bevat jouw website meerdere pagina’s met soortgelijke inhoud? Voorzie de belangrijkste pagina dan van een canonical tag. Zo weet Google welke exact URL hij moet indexeren.
  • Vermijd duplicate content: is de inhoud van je pagina’s niet concreet genoeg? Dan breng je Google in de war. De zoekmachine weet niet welke pagina hij aan welk zoekwoord moet linken en zo daalt je online vindbaarheid.
  • Bepaal de zoekintentie van je bezoeker: zorg dat de inhoud van je pagina’s de perfecte match vormt met de zoekintentie van je gebruikers. Is je bezoeker op zoek naar informatie, dan deel je enkel informatie teksten mee. Zoekt hij daarentegen naar een oplossing voor een probleem, dan geef je hem handige tips en adviezen.

TIP

Beperk je tot 1 zoekwoord per pagina. Uiteraard verwerk je ook relevante synoniemen.

3) Slechte architectuur zorgt voor verminderde SEO prestaties

Een SEO vriendelijke website structuur bepaalt je volledige SEO strategie. Zorg voor een goede architectuur, enkel zo weten zoekmachines welke data voorkomen op jouw website. Wat zijn nu belangrijke onderdelen voor een degelijke technische structuur?

  • Architectuur: bepaal vooraf hoe deze er zal uitzien.
    • Tip 1: maak het je gebruiker gemakkelijk en beperk het aantal keer dat hij moet doorklikken naar belangrijke informatie.
    • Tip 2: orden je pagina’s op logische wijze zodat je gebruiker niet te veel hoeft na te denken.
  • Leesbare URL: gebruik bij voorkeur enkel (zoek)woorden, zo weten de zoekmachine én gebruiker meteen waarover de pagina gaat. Een URL die bestaat uit cijfers en gekke tekens trekt geen bezoekers aan. Een URL met herkenbare woorden wel.

4) Foutief gebruik van interne en externe links

Soms zijn er interne links (of zelfs externe) waarvan de inhoud gewijzigd is of zelfs volledig verwijderd is. Het is voor een bezoeker enorm vervelend om ergens op te klikken en nergens te belanden. De horrorpagina bij uitstek is de pagina met de 404-code (pagina niet gevonden), bezorgt elke internetgebruiker kriebels.

Spoor deze broken links op, herstel ze en stuur de bezoeker automatisch naar een andere pagina. Is een product van je webshop bijvoorbeeld geschrapt uit je aanbod, verwijs dan meteen naar een variant ervan. Zo houd je de bezoeker bezig en vermijd je dat hij jouw website ontevreden verlaat.

Meer tips rond webshop SEO lees je hier. (LINK)

TIP

Maak je op je website gretig gebruik van interne en externe links? Goed zo. Maar je beschadigt er mogelijks ook je SEO prestaties mee. Zorg ervoor dat je links altijd je zoekwoord bevatten. Enkel zo weten je gebruiker én Google waar je naar doorklikt.

Controleer regelmatig of je externe links nog wel degelijk werken. Met een goede SEO migratie, voorkom je een migratie fail wanneer er bepaalde pagina’s van URL wijzigen of wanneer je jouw domeinnaam verandert. Zo verlies je geen organisch verkeer.

5) Onveilige website

Krijgen jouw gebruikers de melding dat je website niet veilig is? Dan is er waarschijnlijk iets mis met je SSL-certificaat. Google verkiest pagina’s die beschikken over zo’n certificaat, je kiest dus maar beter voor een beveiligde website. Spreek je hosting provider aan, hij lost dit probleem het snelst voor je op.

6) Gebrek aan structured data

Het gebruik van structured data helpt zoekmachines om jouw website beter te begrijpen. Een belangrijk onderdeel dus voor technische SEO. Zijn deze data niet correct ingevoerd of zijn ze verwarrend voor Google? Dan dalen jouw SEO prestaties. Gebruik de data enkel als toevoeging aan je pagina. Lege pagina’s met structured data zorgen nooit voor hetzelfde effect.

7) Javascript, de oorzaak van heel wat technische SEO problemen

Het gebruik van Javascript beïnvloedt jouw technische SEO aanzienlijk. Wanneer je zelf een tekst, ofwel code, toevoegt aan een bepaalde pagina, doet de zoekmachine er automatisch langer over om jouw data te verwerken.

Als persoon lees jij vlot alle letters en zinnen, maar voor Google is dit veel lastiger. Daarom verkiest de zoekmachine HTML sites boven sites die gebruik maken van Javascript.

8) Een beperkte vertaling zorgt voor een daling van SEO prestaties 

Moet je door uitbreiding je website SEO proof vertalen? Let er dan op dat jouw vertaalde teksten geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Is dit niet geval, dan verlies je automatisch organisch verkeer. Houd rekening met de volgende tips:

  • De zoekintentie en zoekwoorden van gebruikers in een ander land verschillen met die van je eigen regio.
  • Vertaal titels en meta beschrijvingen op correcte manier.
  • Vertaal de alt-teksten van je pagina.
  • Lokaliseer je content, wijzig eventueel tijd en valuta.
  • Doe aan geo-targeting: pas zo nodig je domeinnaam aan naar bijvoorbeeld .nl of .fr.
  • Maak niet alleen gebruik van machinevertalingen. Bekijk alles met een kritische blik en pas zo nodig de schrijftaal aan.

Gebruik de juiste tools om technische problemen op te lossen

Zoals je leest, zijn er heel wat mogelijke oorzaken voor verlies van online zichtbaarheid en een daling van je SEO prestaties. Maar je staat er niet alleen voor. Er bestaan een aantal handige SEO tools die jou helpen met het analyseren van heel wat data. Maak kennis met een aantal van jouw nieuwe beste vrienden:

Google Search Console

Met de Google Search Console weet je hoeveel gebruikers jouw pagina bezoeken en vooral wat ze er na aankomst doen. En leer je bovendien hoe jouw website presteert in de zoekmachine zelf.

Ahrefs

Ahrefs is een tool met een totaalpakket aan inzichten in je SEO prestaties. Je analyseert er gemakkelijk data die belangrijk zijn om jouw website te optimaliseren. Zo leer je waar gebruikers naar zoeken, hoe je ze kan bereiken en waarom bepaalde pagina’s wel ranken of waarom niet. Ontdek alles over deze tool in onze Ahrefs handleiding.

Screaming Frog

Het analyseprogramma Screaming Frog controleert jouw website op technische fouten zoals broken links, duplicate content, ontbrekende metadata en andere technische problemen. Je bent zo weg met deze tool dankzij onze praktische Screaming Frog gids.

persoon bij een aantal tools om research te doen en te behandelen

Voor elk SEO probleem een oplossing

Heb je na het lezen van deze gids alles toegepast, maar verschijn je nog steeds niet bovenaan de zoekresultaten? Wij bekijken graag hoe we jou kunnen helpen om je technische SEO problemen op te lossen. Ons team staat klaar om jouw website volledig te optimaliseren. Samen gaan we voor een topscore op de SERP.

Vraag je gratis SEO scan vandaag nog aan en ga aan de slag. 

Gratis SEO scan

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.